Jak wygląda praca projektanta graficznego - freelancera?

Dziś jest: Wtorek, 16 lipca 2024, Imieniny: Eustachego, Marii
Słownik finansowy

Wybierz pierwszą literę hasła:

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Sonda

Czy odczuwasz skutki kryzysu?

Tak

Nie

Nie mam zdania

Firma

2018-05-28

Jak wygląda praca projektanta graficznego - freelancera?

Czy projektowanie graficzne online to praca marzeń? Czy warto wybrać tę drogę kariery i jakie są jej blaski i cienie? Oto mały wycinek z życia projektanta graficznego, pracującego online. Czy naprawdę freelance jest krainą pieniądzem i miodem płynącą? Zapytaliśmy grafików i zebraliśmy najistotniejsze informacje – miłej lektury.

Projektowanie graficzne online – czyli walka o przetrwanie

Praca graficzna przez internet na pierwszy rzut oka wydaje się idealna – bez szefa, bez denerwujących współpracowników i bez stresu. Samodzielne wybieranie zleceń i swobodne projektowanie graficzne dla firm okazuje się na tyle kuszące, że coraz więcej osób decyduje się wybrać pracę jako freelancer. Tymczasem, rzeczywistość nie zawsze jest kolorowa. W miejscach, gdzie publikowane są zlecenia dla grafika, o każdy projekt odbywa się zaciekła walka. Konkurencja nie śpi, stawki maleją, a frustracja wciąż pączkuje. Co więcej, młodzi, niedoświadczeni graficy często psują rynek, pracując za niskie stawki (za słabą stawką idzie oczywiście niska jakość). Projektowanie graficzne na freelancie bywa naprawdę wyczerpujące, nie zawsze dając wymierne efekty.

Zalety projektowania graficznego w sieci

To tyle dziegciu, nie da się jednak ukryć, projektowanie graficzne online ma też wiele dobrych stron. Gdy osiągniesz odpowiednią pozycję, klienci będą Cię polecać, a zlecenia graficzne będą płynąć do Ciebie wartkim strumieniem. Jeśli Twój warsztat graficzny jest naprawdę dobry –  z czasem stworzysz rozpoznawalną markę, a firmy będą się biły o Twoje projekty graficzne. Zanim jednak klienci sami oddzielą ziarno od plew – i docenią profesjonalnego grafika, będziesz potrzebować sporo cierpliwości (nierzadko też oszczędności). Warto jednak konsekwentnie i cierpliwie budować swój brand – po to, aby pracować za odpowiednią stawkę i móc dowolnie przebierać wśród zleceń (czekając na nie, niekoniecznie zabiegając o kolejne).

Jak zarabiają projektanci graficzni w sieci?

Zlecenia dla projektantów można znaleźć na różnych stronach i giełdach, w których albo grafik wystawia swoją ofertę – albo sam wyszukuje zlecenia. To jeden z najpopularniejszych (choć też często najbardziej frustrujących) sposobów na pracę dla grafików w sieci. Jednak świętym Graalem grafików jest zdobycie dochodu pasywnego – czyli sytuacji, w której nie trzeba nic robić, żeby zarobić. Dotyczy to np. dodawania swoich zdjęć i grafik do banków zdjęć – raz dodany obraz może cały czas generować zysk. Dochód pasywny można też osiągnąć, dodając np. szablony produktów poligraficznych lub stron internetowych. Możesz też zarabiać, przygotowując pliki do druku lub tworząc logo i identyfikację wizualną dla danych brandów. Jednym z najpewniejszych i najbardziej opłacalnych sposobów zarabiania jest realizowanie projektów graficznych dla firm. Te nie tylko dobrze płacą, ale są też profesjonalnym partnerem, który potrafi docenić dobrą pracę. Współpraca z dobrymi firmami pozwala wzbogacić portfolio i stopniowo budować stabilną pozycję na rynku pracy.

Na co uważać, wykonując projekty graficzne dla firm?

  • Na powyższe pytanie można odpowiedzieć krótko – na klientów. Mówiąc jednak poważnie, jednym z najczęstszych elementem, frustrujących i grafików i klientów – jest brak jasnych reguł współpracy. Efektem są niekończące się oczekiwania klientów i zlecenia, które zamiast zając kilka dni, trwają kilka tygodni (oczywiście bez podniesienia wynagrodzenia). Sposobem na uniknięcie takich nieporozumień jest jasne ustalenie (i zapisanie!) reguł współpracy. Warto zapisać konkretne oczekiwania klienta, zakres (współ-)pracy oraz liczbę możliwych poprawek (i ew. cenę za każde kolejne). Nie wierzmy na słowo, nie zawieszajmy tematu w miejscu, zwanym: Jakoś się dogadamy. Wszystkie oczekiwania i zobowiązania trzeba konkretnie rozpisać – dzięki temu obie strony będą miały konkretny punkt odniesienia.
  • Uważaj na brak jasnych wytycznych. Czyli typowe: Panie grafiku, proszę zaprojektować mi coś fajnego – takiego z efektem WOW. Problem jednak w tym, że enigmatyczny „efekt WOW” nie istnieje – a jeśli istnieje, to dla każdego oznacza coś innego. Zanim klient zapłaci, a grafik przyjmie zlecenie – należy sporządzić b. szczegółowy brief – wyjaśniający oczekiwania, inspiracje i preferowaną stylistykę. Grafik może mieć wyjątkowy talent, nie ma jednak umiejętności czytania w myślach klienta. Trzeba to jasno opisać i pokazać (przedstawiając np. przykładowe prace, które podobają się zlecającemu i takie, które są niedopuszczalne).
  • Nieterminowa zapłata. Smutne, jednak każdy, kto realizował zlecenia graficzne wie, że chęć płacenia jest odwrotnie proporcjonalna do chęci zgłaszania uwag. Aby zminimalizować ryzyko nieterminowego płacenia grafikowi – warto ustalić kwotę zaliczki i harmonogram opłat (plus ew. kary za nieterminowość – dla obu stron, rzecz jasna).

Internet jest pełen zleceń dla grafików – każdy, kto ma zarówno talent, jak i cierpliwość może i powinien spróbować swoich sił jako freelancer. Zamiast jednak na własnej skórze odczuwać błędy – warto uczyć się na doświadczeniach innych projektantów. Powodzenia!


» Odpowiedz

Opinie i komentarze (0)

Szukaj w serwisie:

Najnowsze firmy w bazie

Mariusz Lewandowski...

Jeżeli poszukują Państwo adwokata w Toruniu, zachęcamy do zapoznania się z ofertą...

emivio Ubezpieczenia Agent...

Ubezpieczenia dla Ciebie, Twoich Bliskich i Twojego Biznesu Dom, Mieszkanie, Samochód,...

Newsletter

Jeżeli chcesz być informowany o nowościach w serwisie 7finanse.pl, dodaj swój e-mail:

Partnerzy serwisu:
2009 © Copyright by 7finanse.pl portal finansowy. Wszelkie prawa zastrzeżone.